งานครั้งที่ 5 บทความต่างประเทศฐาน ERIC

First

Fostering Digital Education among Teachers and Learners in Sri Lankan Schools

Kunanayaka, SP., & Weerakoon, WMS

Abstract :
     The Commonwealth Digital Education Leadership Training in Action (C-DELTA)
the program provides a framework for fostering digital education for lifelong learning by
developing digital education leaders. The Faculty of Education at the Open University of Sri Lanka
implemented an action research project to promote the adoption of C-DELTA among teachers and
students of secondary schools in Sri Lanka and evaluate its impact on the teaching-learning
process. A group of 41 teachers participated in the intervention and implemented C-DELTA in their
schools. A variety of data were collected throughout the process via questionnaires, concept maps,
focus group interviews, implementation reports, and log records in the C-DELTA platform.
Findings revealed that despite challenges, such as inadequate ICT facilities, time constraints, and
limitation in English language competencies, the adoption of C-DELTA has supported improving
digital literacy, enacting changes in thinking and digital behavior among teachers and students,
and enhancing teachers’ digital education leadership skills.

บทคัดย่อ :
    การฝึกอบรมภาวะผู้นําด้านการศึกษาดิจิทัลของเครือจักรในการดําเนินการ (C-DELTA) โปรแกรมเมอร์เป็นกรอบในการส่งเสริมการศึกษาดิจิทัลเพื่อการเรียนรู้ตลอดชีวิตโดยการพัฒนาผู้นําด้านการศึกษาดิจิทัล คณะรุศาสตร์มหาวิทยาลัยเปิดศรีลังกาดําเนินโครงการวิจัยเชิงปฏิบัติการเพื่อส่งเสริมการนํา C-DELTA มาใช้ในหมู่ครูและนักเรียนระดับมัธยมศึกษาในศรีลังกาและประเมินผลกระทบต่อกระบวนการสอน กลุ่มครู 41 คนมีส่วนร่วมในการแทรกแซและใช้ C-DELTA ในโรงเรียนของพวกเขา มีการรวบรวมข้อมูลที่หลากหลายตลอดกระบวนการผ่านแบบสอบถามแผนผังแนวคิดการสัมภาษณ์กลุ่มโฟกัสรายงานการดําเนินการและบันทึกบันทึกในแพลตฟอร์ม C-DELTA ผลการวิจัยเปิดเผยว่าแม้จะมีความท้าทายเช่นสิ่งอํานวยความสะดวกด้าน ICT ไม่เพียงพอข้อ จํากัด ด้านเวลาและข้อ จํากัด ในความสามารถทางภาษาอังกฤษการยอมรับของ C-DELTA ได้สนับสนุนการปรับปรุงความรู้ดิจิทัลทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงในการคิดและพฤติกรรมดิจิทัลในหมู่ครูและนักเรียน และเสริมสร้างทักษะความเป็นผู้นําด้านการศึกษาดิจิทัลของครู


อ้างอิงด้วย Mendeley

        Kunanayaka, S. P., & Weerakoon, W. M. S. (2020). Fostering Digital Education among Teachers and Learners in Sri Lankan Schools. 7(1), 6177. http://oasis.col.org/handle/11599/2442


------------------------------------------------------------------------
Second

ICT Leadership Education for Agricultural Extension in Sri Lanka: Assessing a Technology Stewardship Training Program

Gow, GA., Jayathilake, CK., Kumarasinghe, I., Ariyawanshe, K., & Rathnayake, S

Abstract :
    This article reports on a technology stewardship training program to promote ICT leadership
development with agricultural extension practitioners in Sri Lanka. Researchers used a
multimethod approach with a single embedded case study. Data were collected using a pre-course
the survey, formal course evaluation, classroom observation, and semi-structured interviews with
participants. Kirkpatrick’s four-level evaluation model was used to structure the analysis of the results.
Findings from this study show a positive response to technology stewardship training among
agricultural extension practitioners in the course, that learning objectives of the course are
achievable when offered as an in-service training program, that self-confidence with ICT is
improved, and that some participants applied their learning in a post-course activity. Results from
the study also raise a number of considerations for future course design in order to better support
digital leadership development in practice. Technology stewardship training shows promise as a
form of ICT leadership education for agricultural communities of practice in Sri Lanka and
elsewhere. This article contributes to a better understanding of the role of social learning among
communities of practice in agricultural extension services, and in contributing to the effective use of
ICT for agriculture development more broadly.

บทคัดย่อ :
    บทความนี้รายงานเกี่ยวกับโครงการฝึกอบรมการดูแลเทคโนโลยีเพื่อส่งเสริมการพัฒนาความเป็นผู้นําด้าน ICT กับผู้ปฏิบัติงานด้านการต่อเติมทางการเกษตรในศรีลังกา นักวิจัยใช้วิธีการหลายmethod กับกรณีศึกษาแบบฝังตัวเดียว ข้อมูลถูกรวบรวมโดยใช้แบบสํารวจก่อนหลักสูตรการประเมินหลักสูตรอย่างเป็นทางการการสังเกตในห้องเรียนและการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างกับผู้เข้าร่วม รูปแบบการประเมินสี่ระดับของ Kirkpatrick ถูกใช้เพื่อจัดโครงสร้างการวิเคราะห์ผลลัพธ์ ผลการวิจัยจากการศึกษานี้แสดงให้เห็นถึงการตอบสนองเชิงบวกต่อการฝึกอบรมการดูแลเทคโนโลยีในหมู่ ผู้ปฏิบัติงานด้านการเกษตรในหลักสูตรว่าวัตถุประสงค์การเรียนรู้ของหลักสูตรสามารถทําได้เมื่อเสนอเป็นโปรแกรมการฝึกอบรมในการให้บริการความมั่นใจในตนเองกับ ICT ได้รับการปรับปรุงและผู้เข้าร่วมบางคนใช้การเรียนรู้ของพวกเขาในกิจกรรมหลังหลักสูตร ผลการศึกษายังเพิ่มจํานวนของการพิจารณาสําหรับการออกแบบหลักสูตรในอนาคตเพื่อสนับสนุนการพัฒนาความเป็นผู้นําทางดิจิทัลในทางปฏิบัติ. การฝึกอบรมการดูแลเทคโนโลยีแสดงสัญญาในฐานะ รูปแบบของการศึกษาความเป็นผู้นําด้าน ICT สําหรับชุมชนเกษตรกรรมของการปฏิบัติในศรีลังกาและที่อื่นบทความนี้มีส่วนช่วยให้เข้าใจบทบาทของการเรียนรู้ทางสังคมในหมู่ชุมชนของการปฏิบัติในการให้บริการขยายผลทางการเกษตรและมีส่วนร่วมในการใช้ ICT อย่างมีประสิทธิภาพเพื่อการพัฒนาการเกษตรในวงกว้างมากขึ้น


อ้างอิงด้วย Mendeley

        Gow, G. A., Jayathilake, C. K., Kumarasinghe, I., Ariyawanshe, K., & Rathnayake, S. (2020). ICT Leadership Education for Agricultural Extension in Sri Lanka: Assessing a Technology Stewardship Training Program. In International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT) (Vol. 16). http://www.harti.gov.lk/


------------------------------------------------------------------------
Third

Exploring Teacher Leadership Across Cultures: Introduction to Teacher Leadership Themed Special Issue

Webber, CF., & Okoko, JM

Abstract :

    This editorial situates the special issue in the context of some of the dominant understandings of teacher leadership that appear in literature that spans several decades and includes comprehensive literature reviews. Then the origins of the International Study of Teacher Leadership are outlined and the process of forming a large international research team, developing research questions, and creating a study design is explained. This is followed by an overview of the articles in the special issue that present the findings from the first two stages of the International Study of Teacher Leadership, plus a report about teacher leadership in southeastern Mexico. The editorial concludes with a caution about the potentially inappropriate use of the concept of teacher leadership across different contexts.

บทคัดย่อ :
    บทบรรณาธิการนี้ตั้งอยู่ที่ปัญหาพิเศษในบริบทของบางส่วนของ ความเข้าใจที่โดดเด่นของความเป็นผู้นําครูที่ปรากฏ ในวรรณกรรมที่ยาวนานหลายทศวรรษและรวมถึงบทวิจารณ์วรรณกรรมที่ครอบคลุม จากนั้นที่มาของการศึกษาระดับนานาชาติของผู้นําครูจะถูกระบุไว้และ กระบวนการจัดตั้งทีมวิจัยระหว่างประเทศขนาดใหญ่การพัฒนาคําถามการวิจัยและการสร้างการออกแบบการศึกษาอธิบาย ตามมาด้วยภาพรวมของบทความในฉบับพิเศษที่นําเสนอผลการวิจัยจากสองขั้นตอนแรกของการศึกษาระดับนานาชาติของผู้นําครูรวมถึงรายงานเกี่ยวกับความเป็นผู้นําของครูในเม็กซิโกตะวันออกเฉียงใต้ บทบรรณาธิการสรุปด้วยความระมัดระวังเกี่ยวกับการใช้แนวคิดเรื่องความเป็นผู้นําของครูในบริบทที่แตกต่างกันอย่างไม่เหมาะสม


อ้างอิงด้วย Mendeley

        Webber, C. F., & Okoko, J. M. (2021). Exploring teacher leadership across cultures: Introduction to teacher leadership. Research in Educational Administration and Leadership, 6(1), 115. https://doi.org/10.30828/real/2021.1.1

ความคิดเห็น

โพสต์ยอดนิยมจากบล็อกนี้

กลยุทธ์การสนับสนุนการนิเทศฝึกงานด้วยระบบเทคโนโลยีสารสนเทศในสถานศึกษาสังกัดสํานักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษากลุ่มภาคเหนือตอนล่าง